Jaki miernik lakieru wybrać? - Miernik Grubości Lakieru

Jaki miernik lakieru wybrać?

Jak sprawdzić grubość lakieru samochodowego?
8 października, 2014

Miernik lakieru w obecnych czasach to absolutna podstawa. Rozbudowany rynek motoryzacyjny, coraz nowsze i lepsze sposoby maskowania kolizji samochodów sprawiają, że nie trudno wdepnąć w minę i zostać zmuszonym do sporej inwestycji w auto od razu po jego zakupie. Miernik grubości lakieru pozwoli rozwikłać wszelkie myśli o kupieniu samochodu z przeszłością wypadkową. Niestety, świat mierników powiększa się z dnia na dzień, kilkaset mierników w różnych wariantach i nasuwające się pytanie, jaki miernik grubości lakieru wybrać?
Rozsiądź się wygodnie i zapraszamy do czytania! 🙂

Miernik lakieru – co to w ogóle jest?

Na samym początku warto wspomnieć, czym w ogóle jest miernik/ tester grubości lakieru. Otóż to miernik to urządzenie elektryczne (najpopularniejsze) lub magnetyczne (mniej popularne), dzięki któremu dokonujemy pomiaru grubości lakieru blachy najczęściej samochodowej. Elektryczny miernik grubości lakieru podaje nam wynik w mikrometrach (μm). Dla przykładu, jeden mikrometr to 0,001 milimetra – już domyślasz się, dlaczego zakup miernika jest taki ważny? Różnica pomiędzy 140 a 300 mikrometrów jest niemożliwa do zauważenia. Wszystkie mierniki grubości lakieru Prodig Tech po odpowiedniej kalibracji startowej musi zostać prawidłowo użyty. Dokonujemy pomiaru na czystej i suchej powierzchni, przykładamy miernik tak, żeby przylegał całą sondą do badanego kawałka. Pomiary wykonujemy co 10-15 cm i szczególną uwagę należy zwrócić na elementy, które są narażone na korozję w danym aucie, zazwyczaj są to nadkola, drzwi lub klapa bagażnika. Pomiar grubości powłoki miernikiem lakieru każdego elementu nie powinien różnić się w grubości powłoki lakierniczej do 10-20 μm.
A więc jakie są prawidłowe wartości grubości lakieru?

  • 60 μm – 200 μm – wynik, który każdy chciałby zobaczyć, oznacza fabryczny lakier.
  • 200 μm – 300 μm – ta wartość pokazuje, że lakier był powtórnie malowany.
  • powyżej 300 μm – najgorsza z możliwych opcji, czyli naprawa blacharska i szpachlowanie samochodu.

Rodzaje mierników lakieru: magnetyczny i elektroniczny

1. Miernik elektroniczny – dzięki niemu zmierzysz grubość lakieru na podłożu stalowym, aluminiowym i ocynkowanym. Jego pomiar jest bardzo dokładny. Mierniki elektroniczne, to mierniki dla amatorów, jak i dla profesjonalistów. Ich zaletą jest, to, że pomiar nie musi być wykonywany bardzo precyzyjnie, a wynik i tak będzie dokładny. Taki miernik grubości lakieru daje nam wynik w mikrometrach. Jego wadą jest natomiast dość wysoka cena.

2. Miernik magnetyczny – co prawda kosztuje mniej, niż jego elektryczny odpowiednik, ale jego pomiar nie jest już tak dokładny. Wynika to z faktu, że magnes traci kontakt z blachą, jeżeli warstwa szpachli jest gruba i niemożliwe jest uzyskanie wiarygodnego wyniku. Takie urządzenie mierzące grubość powłoki nigdy nie mierzy w mikrometrach i choć część sprzedawców podaje taki parametr, to jest on całkowicie niezgodny z prawdą.

Jaki miernik lakieru? Sonda wbudowana czy na przewodzie?

Testery grubości lakieru posiadają zazwyczaj sondy w dwóch wariantach. Pierwszym z nich jest sonda wbudowana w miernik (np. GL-PRO-2), czyli najczęściej spotykana w miernikach u innych osób. Ten rodzaj sondy umożliwia wykonanie dokładnego, szybkiego pomiaru lakieru, jednakże w porównaniu do sondy na przewodzie ma jedną zasadniczą wadę, jaką jest brak możliwości pomiaru w trudno dostępnych miejscach. Miernik z sondą na przewodzie nam to umożliwia, ponieważ w jednej ręce trzymamy miernik a w drugiej przewód zakończony sondą, którą celujemy w miejsce pomiaru. Jest to bardzo duże ułatwienie, często poprawki lakiernicze posiadają ranty drzwi (od strony nadkola) w wyniku otarcia ich o nadkole lub gdy podczas kolizji nadkole przesunie się w stronę drzwi pozostawiając szkody lakiernicze lub blacharskie. Warto pamiętać o takich drobnostkach, ponieważ one też mogą wygenerować spore, niepotrzebne koszty. Dla świętego spokoju zalecamy zaopatrzenie się w miernik z sondą na przewodzie (np. GL PRO 6) i poświęcić większą ilość czasu podczas pomiaru grubości lakieru całego samochodu.

Jaki miernik lakieru? Wybór odpowiedniej serii miernika

Każda z serii mierników firmy Prodig Tech różni się w technologii, lecz każda gwarantuje szybki i precyzyjny pomiar. Wybór technologii w pełni zależy tylko od Ciebie, my możemy jedynie je wymienić i pokrótce opisać czym się charakteryzują:
Standard – Mierniki grubości lakieru z tej serii posiadają standardowe funkcje, wyświetlacz LCD oraz wbudowaną funkcję kalibracji. Przykładem są testery grubości lakieru GL-3s-UV, GL-6S.
Super Plus – Seria wyżej niż Standard, posiadają one dodatkowo funkcję ASYSTENT POMIARU® ( Asystent pomiaru to dioda LED podpowiadająca użytkownikowi, czy auto miało naprawy blacharsko-lakiernicze). W tej serii najpopularniejsze są mierniki GL-6+ oraz GL 6S+.
Smart – Mierniki umożliwiające połączenie się z telefonem za pomocą bluetooth. Ta funkcja pozwala na zapis sczytywanych wyników w dedykowanej aplikacji GL-SMART. Posiada również dodatkowej funkcje, których nie posiadają inne serie. Najpopularniejszym miernikiem z tej serii jest GL-SMART 8.
Premium – Testery z tej serii posiadają zmodyfikowaną głowicę, która zawieszona jest sprężyście, co sprawia, że podczas dociskania miernika grubości lakieru do badanej powierzchni sonda „wsuwa się” w obudowę sondy.
ProfesjonalnaSeria, którą bez wahania polecamy najbardziej. Mierniki grubości lakieru z tej serii posiadają inny, lepszy, 32-bitowy procesor i 12-bitowy przetwornik, gwarantujący pomiar z dokładnością do 99% oraz rozróżnianie blach (blacha stalowa, ocynkowana, nieocynkowana). Z tej serii warto kupić miernik grubości lakieru GL-PRO-2 lub GL-PRO-6.

Z jakiej firmy warto kupić miernik lakieru?

Na samym początku musimy wspomnieć, że jakość miernika grubości lakieru, nie tylko z wyglądu, ale głównie z tego, z czego się składa, musi być na najwyższym poziomie, ponieważ od tego zależy wiarygodność pomiaru powłoki lakierniczej. Z racji, że my – Prodig Tech jesteśmy na rynku już od 2006 roku, możemy polecić właśnie Tobie mierniki grubości lakieru, które sami produkujemy na własnych technologiach i podzespołach. Przez tak długi okres działania firmy, dziesiątki tysięcy godzin, które spędziliśmy na tworzeniu dokładnych, precyzyjnych i komfortowych w użytku mierników sprawiło, że jesteśmy czołowym producentem mierników w Polsce, a nawet w Europie.

Jakie dodatkowe funkcje posiada miernik lakieru?

Prócz standardowej funkcji pomiaru grubości lakieru, mierniki lakieru firmy Prodig Tech posiadają także szereg innych, przydatnych funkcji poprawiających komfort użytkowania oraz różne możliwości pomiaru lakieru. Jedną z najbardziej pożądanych dodatkowych funkcji jest możliwość sprawdzenia lakieru nie tylko na blaszy stalowej, ale także na aluminium, które coraz częściej spotykamy w samochodach z racji redukcji masy, często bywa i tak, że zamienniki np. nadkoli z blachy stalowej są aluminiowe.
Wiele samochodów posiadało także fabryczny ocynk blachy, który jest bardzo pożądany, ponieważ chroni przed rdzą. Kultowe, starsze samochody, często miały różne przygody i warto wiedzieć, gdzie ocynku już nie ma, zapali nam to lampkę w głowie, ponieważ to ważna wiadomość, nawet jeśli grubość lakieru jest idealna. Kilka mierników w naszej gamie posiada opcje sprawdzenia ocynku.
Nie ustępując kroku technologii w aktualnych latach, Prodig posiada mierniki grubości lakieru, które możemy sparować za pomocą Bluetooth z telefonem, świetna funkcja pokazująca nam wyniki pomiarów w dedykowanej aplikacji na smartfon.

Podsumowanie

Jaki miernik lakieru?

Najlepszym wyborem jest miernik lakieru z sondą na przewodzie. Taki rodzaj miernika pozwoli na dokonanie szybkiego i precyzyjnego pomiaru nawet w trudno dostępnych miejscach.